8 Ağustos 2010 Pazar

*ALİCE HARİKALAR DİYARINDA VE AYNADAN İÇERİ* Lewis Carroll

Yayın Evi: İthaki Yayınları
Basım Yılı: 2010
Sayfa Sayısı: 275

Yıllar önce -sanırım- sadeleştirilmiş haliyle okuduğum "Alice Harikalar Diyarında" kitabından aklımda sadece küçük kızın bahçede otururken bir tavşan görüp peşinden gittiği ve o sıra düştüğü delikten ulaştığı odada üzerinde "Ye beni", "İç beni" yazan yiyecek ve içeceklerle büyüyüp küçüldüğü kalmıştı. Hal böyle olunca Alice'i ikinci bölümüyle birlikte yeniden okumak istedim. "Alice Harikalar Diyarında ve Aynadan İçeri" kitabım elime ulaştığında önce ciltli olduğunu görerek bir hayli memnun oldum. Çok hoş bir tasarımı vardı. Titizlikle çalışılmış çevirisine dair cümleleri sunum kısmında okuyunca daha da sevindim. Sonra başladım kitaba..

Hikaye boyunca Alice'in patavatsız halleriyle çok eğlendiğimi söylemem lazım. İçerdiği felsefi diyaloglar, durumlar ve anlamsız gibi görünen konuşmaların ardındaki sözleri bulmaya çalışmak ayrıca bir keyif oldu benim için.

Cheshire Kedisi ve nargile içen Tırtıl sözü sohbeti dinlenir kimseler idiyse de kitabın en güzel yeri bana göre Alice'in Şapkacı, Mart Tavşanı ve Fındık Faresi'yle çay içtiği "Delilerin Çay Saati" adlı bölümdü. O kısımdaki konuşmalara bayıldım. Günleri gösteren saat esprisini ise, onsekiz yaşında kocaman bir bebek olan yeğenime okuduğumda dilimize dolanıp durdu ve bizi hayli güldürdü bir süre.

"Aynadan İçeri" kısmından ilk kitap kadar hoşlandığımı söyleyemeyeceğim ama yine de okunmaya değerdi. İthaki yayınlarından Kıymet Erzincan Kına'nın çevirisiyle basılmış, bu derli toplu, şık "Alice" kitabını şiddetle tavsiye ediyorum. Kitap her yaşta okunabilecek nitelikte. "Çocuk kitaplarını da büyükler yazmıyor mu?" nihayetinde..



Tea Party (Sanatçı: Anne Bachelier)

4 yorum :

  1. Alice benim çocukluğuma damgasını vuran önemli kahramanlardan birisiydi. Keşke Tim Burton caanım kitabın filmini yapmasaydı da benimle Alice arasındaki o tatlı büyüyü bozmasaydı:/

    YanıtlaSil
  2. Tim Burton başkalarının masallarını altüst etmeyi bırakıp kendi masallarını yazmaya devam etse çok daha iyi olucak bence de.

    YanıtlaSil
  3. bu yazının yazılmış olmasına çok sevindim :) basit bir çocuk kitabı gibi görünen, kimilerince sıkıcı da bulunabilen bir kitap ne yazık ki.. oysa içine girince gayet derinlikli ve insanı tahmin edemeyeceği yerlere götürebiliyor. Ayrıca Otomatik Alice kitabı da ilginç bence. Tabii bir nemalanma durumu yok değil ama Alice ile ilgili her şey bir göz atmaya değer :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim, bu kitap ile ilgili aynı fikirdeyiz. Otomatik Alice ile ilgili bir yazıyı da ayrıca Gece Kütüphanesi'nde okuyabilirsiniz.

      Sil

Burası sukûnetin hakim olduğu, tenha bir kütüphane. İçinden geçenleri fısılda ki orada olduğunu bileyim.