13 Kasım 2016 Pazar

SİRK GECELERİ Angela Carter

Yayın Evi:  Can Yayınları
Basım Yılı: 1997
Sayfa Sayısı: 416

Sirk Geceleri'ni bitirmekle Angela Carter'ın Türkçe'de yayınlanmış son kitabını da okumuş olmanın üzüntüsünü yaşıyorum. Böyle bir yazar yayınevleri tarafından nasıl gözden kaçırılır anlamamakla beraber, aman -okumayan- herkesin eline de düşmesin, her yerde görmeyelim diyorum.

Kitap, Londra'da meşhur bir sirkte çalışan trapezci Fevvers'ın, hayat hikayesini bir gazeteciye anlatmasıyla başlıyor. Büyük, tüylü kanatlara sahip iriyarı bir kadın olan Fevvers, bu ilginç özelliğinin etkisiyle işinde çok iyi ve son derece ünlüdür. Amerikalı gazeteci Jack Walser, sabaha kadar dinlediği bu genç kadının büyüleyici etkisinden kurtulamaz. Sirk, turneye çıktığında Walser da palyaço olarak onlara katılacak ve Victoria dönemi İngiltere'sinden Saint Petersburg'a, ardından Sibirya bozkırlarına geçen kafile, türlü engellere rağmen gösterilerini sergilemeye devam edecektir..

Yazarın okuduğum kitapları arasında tereddütsüz favorim Büyülü Oyuncakçı Dükkanı. O romandaki kesif hüzünlü masal hissini ne Kanlı Oda'da, ne de Sirk Geceleri'nde bulabildim ama Sirk Geceleri yine de çok farklı ve etkileyici bir kitap. Büyülü Oyuncakçı Dükkanı bir aile etrafında şekilleniyordu, bu roman ise Fevvers'ın önceden çalıştığı evin ve şimdiki zamanda içinde bulunduğu sirkin bütün elemanlarının, ayrıca geçtikleri coğrafyalarda yaşayanların ayrı ayrı hikayelerini anlatıyor, bu karakter zenginliği biraz yorucu ama eğlenceli diyebilirim. 

Herşeye karşın onun kişiliğinde hâlâ eksik kalmış birşeyler vardı. Mobilyalı olarak kiraya verilmiş bir eve benziyordu. [sf 11]

Bu tatlı seste sanki tekinsiz olan bir şey varmış, ya bu sesin sahibi büyücüymüş ya da bir büyünün etkisindeymiş gibi geldi odadakilere. Üçü de tüylerinin diken diken olduğunu hissettiler. [sf 184]

Palyaço maskesinin altında yatan o yüz, uzun yıllar önce tanışıp sevilmiş, sonra da kaybedilmiş, şimdi de yeniden bulunmuş bir sevgilinin yüzü. Onunla daha önce hç karşılaşmamış olmama, bana tümüyle yabancı bir yüz olmasına karşın, görüp tanımamdan bile önce vurgun olduğum bir yüz bu. [sf 288]


11 yorum :

  1. Büyülü Oyuncakçı Dükkanı'nı bulabilsem alacağım ama bulamadım. Angela Carter çok merak ettiğim bir yazar, umarım bir gün tanışacağım. Yorumunuz için çok teşekkürler, sevgiler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni bir yayınevi basana kadar, maalesef artık sadece sahaflardan bulunabiliyor. Umarım denk gelirsiniz, sevgiler.

      Sil
    2. Angela Carter 1992 yılında öldü

      Sil
    3. Mecazi anlamda, kitaplarıyla tanışmayı kastediyor. 😁

      Sil
  2. Sevgili Biblio kitap değerlendirmelerini keyifle okuyorum ancak naçizane bir tavsiyem olacak. Blogunda acaba şu kitabı okumuş ve yorumlamış mıdır diye bakmak istediğimde blog içi arama yapabilecek bir gagnet göremedim. Arama modülü olursa biz okurların daha rahat faydalanabiliriz kitap hazinenden diye düşündüm. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, yan taraf çok kalabalık olduğu için kaldırmıştım. Tekrar ekledim şimdi. Teşekkür ederim.

      Sil
    2. Şimdi tekrar kontrol ettim, belki gadgetın kendisinden, belki de kar eklentisinden çalışmıyor olabilir, aradıklarınız için aşağıdaki yazar odası kısmından faydalanabilirsiniz.

      Sil
  3. Angela Carter'ın senin sayende Büyülü Oyucakçı Dükkanı'nı okumuştum, gerçekten çok iyi tarif etmişsin kitabın verdiği hissi Biblio'cum, o zamanda beri Kanlı Oda da okumak istediklerim arasında, demek ki Sirk Geceleri'ni de eklemeliyim:) bence de böyle bir yazarı nasıl atlar yayınevleri ??... sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Türkçede kitaplarından sadece üçü var ve artık basımları yok, hem bu kitapları hem de diğer yazdıklarını yayınlasalar ne iyi olurdu. Bu haliyle biraz gizli kalmış olması güzel ama ben de diğer kitaplarını okumak istiyorum, İngilizce okumaya elim gitmiyor. :)

      Sil
  4. Gerçekten çok merak ettim bu kitabı. Karakter umut vadediyor. Basımı yok demişsiniz, umarım çıkar bir yerlerde karşıma :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çok isteyince, bir şekilde karşına çıkıyor, çok tecrübe etmişimdir. Senin için de öyle olur umarım.

      Sil

Burası sukûnetin hakim olduğu, tenha bir kütüphane. İçinden geçenleri fısılda ki orada olduğunu bileyim.