25 Eylül 2015 Cuma

İVAN DENİSOVİÇ'İN BİR GÜNÜ Soljenitsin

Yayın Evi: İletişim Yayınları
Basım Yılı: 2013
Sayfa Sayısı: 157

Geçen yüzyılın ortalarında Sovyet Rusya'sında bir tutuklu-çalışma kampına gönderilen duvar ustası İvan Denisoviç Şuhov'un soğuk, acı, zulüm ve kasvet dolu günlerinden birini anlatan roman, gerçekçi ve sade anlatımıyla insanın içine işliyor.

Bir parça küçük kuru ekmeği bulabilmenin bile hayati önem taşıdığı, aralarında dostluk oluşmasın diye birbirini yönetime gammazlayan mahkumlara ödül verilen bir açık hava hapishanesi, kazma bile saplanamayacak kadar donmuş topraklar üzerinde sudan sebeplerle toplanarak, sefaleti yaşamaları sağlanan insanlar.. 

Soljenitsin'in yaşamadan yazılamayacak kadar dehşetli bu romanı yayınlandığında, Rusya'da büyük yankılar uyandırmış. Nobel ödüllü yazarın daha sonra kaleme aldığı ve yine çalışma kamplarını anlatan Gulag Takımadaları ise komünizmin sonunu getiren, esaslı bir kitap olarak tanımlanıyor. Bu kitabı ve Orlando Figes'in 744 sayfalık Karanlıkta Fısıldaşanlar incelemesini ayrıca okumak istiyorum.

Bu kitabı bana tavsiye eden sevgili arkadaşım thalassapolis'e teşekkürlerimle..

Kalk vuruşundan yat vuruşuna kadar Şuhov'un böyle tam üç bin altı yüz elli üç günü geçmişti, daha da geçecekti. Sondaki üç gün ise artık yıllardan eklenenlerdi. [sf 157]


2 yorum :

  1. Canim Biblio
    Yazmayalı nekadar uzun zaman olmuş.Sizi gerçekten çok ama çok özlemişim.Benim için dünyada en kıymetli varlıklar olan Ailemden uzakta üniversite hayatına başlarken, onların eksikliğini hissederken bir anda sizinde boşluğunuzu hissettim.Sevgili Biblio size yazmaya başladığım zamanlar canım ailemin yanında onların sıcaklıgında üniversite sınavına hazirlandigim günlerdi..Aynı zamanda sizide tanıdığım ve çok sevmeye başladığım zamanlardı. Onlardan ayrıca kalınca zihnimin ve kalbimin derinliklerinde yolculuğa çıkarken eski günleri hatirlarken o günlerin anılarından biri onlan sizi ve blogunuzuda hatırladım.ve gerçekten yazmak istedim.
    Artık bir tarih öğrencisi olarak aralıklarla olan okumalarım daha sık olmalı.Akademik kitaplarla birlikte soljenitsin gibi dönemin önemli özelliklerini romanlarına aktaran yazarları da okumanın önemli olduğunu düşünüyorum..Siz benim için önemli bir yere sahipsiniz birazda bunu anlatmak istedim.
    Sevgiler.. Şehbal

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir kitabı okurken hissettiklerini daha sonra o kitaba bakarken hatırlamak gibi, ne güzel yazmışsın. Okumalarında, derslerinde kolaylıklar diliyorum. Sevgilerimle.

      Sil

Burası sukûnetin hakim olduğu, tenha bir kütüphane. İçinden geçenleri fısılda ki orada olduğunu bileyim.