14 Temmuz 2011 Perşembe

BİR NOEL EZGİSİ_Charles Dickens

Yayın Evi: Oda Yayınları
Basım Yılı: 2000
Sayfa Sayısı: 128

Sevgili arkadaşım Deniz'in tavsiye listesinde gördüğümde okumak istemiştim Bir Noel Ezgisi'ni.

Dickens'ın tarzını severim ama bu hikayeden aynı tadı alamadım. Fazla gerçekçi olduğum bir dönemde okuduğumdan yahut Charles Dickens bu hikayeyi ihtiyaç gayesiyle çabucak yazdığı için konuyu çok zorladığından kaynaklanmış olabilir bu.

Noel'e bir gün kala, cimri ve duygusuz bir ihtiyar olan Scrooge işinden eve döndüğünde, onu tuhaf bir misafir beklemektedir: yedi yıl önce ölen ortağı Marley'in hayaleti. Marley, ona insaniyetten uzak eğilimlerinden vazgeçmesi için son bir şans verildiğini, bunu iyi değerlendirmesi gerektiğini söyler. Üç gece boyunca Scrooge'u üç ayrı ruh ziyaret edecek ve ona çeşitli dersler verecektir. Yaşlı adam, bu ruhlarla beraber sırasıyla geçmiş, şimdi ve gelecek zamana giderek olup biteni görür. Çevresindekilere karşı daha duyarlı davranması gerektiğini, yoksa ne kadar sevilmeyen ve yalnız bir adam olduğunu ve o şekilde de öleceğini anlar, tamamen değişir, merhametli ve eliaçık bir insan haline gelir.

Yazarın hikaye ve romanlarıyla "Noel" simgelerinin (beyaz karlar, çam ağacı, kızarmış hindi, yılbaşı kartları v.b.) oluşumuna büyük katkıda bulunduğu göz önüne alınırsa bu hikaye de Hristiyan kültürü için önemli yapıtaşlarından biri denilebilir. Unutulmaya yüz tutmuş geleneklerini canlandırma kaygısı, hikayenin temelini oluşturuyor.

Geleneksel "Noel Ruhu" yaklaşımının yanısıra Bir Noel Ezgisi, dünya üzerinde yazılmış ilk zaman yolculuğu hikayesi olarak da anılıyor. Zincirlerini sürükleyen hayaletler ve belirip kaybolan görüntülerin ürkütücülüğüne bakarsak gothik bir hikaye aynı zamanda.

Yine de Charles Dickens okuyacaksanız Büyük Umutlar, David Copperfield veya İki Şehrin Hikayesi'nden başlayın derim.


8 yorum :

  1. Gotik hikaye sevdiğim ve bir yılbaşı akşamı okuduğum için ben çok sevmiştim :))

    YanıtlaSil
  2. Kitabı görünce bu sıcakta iyi geldi , aklıma kışı getirdi:))
    Bu yazarın diğer kitaplarından okudum ama bunu okumamıştım,bilgiler için teşekkürler...
    Bana da beklerim :)

    YanıtlaSil
  3. Animasyon olarak da çok yapmışlardır bu hikayeyi :)


    Büyük Umutlar da fena değildir,;Oliver Twist'i de severim ben :)

    YanıtlaSil
  4. Deniz'cim,

    Bu hikayede uyuşamadık maalesef. Gotik hikaye ben de severim bu arada, Montague Amca'nınkiler gibi mesela. :)

    BAYKUŞ GÖZÜYLE...

    Çok meşhur bir hikayeymiş ama benim de yakın zamanda haberim oldu.

    Elbette, gelirim ziyaretinize.

    N.Narda,

    En son Jim Carrey'i de içeren A Christmas Carol isminde bir animasyon yapmış Disney. Onu izlemeyi düşünüyorum, hikayeye ısınamamış olsam da :)

    Oliver Twist'i okuyalı o kadar çok oldu ki, hiç aklımda kalmamış. Yeniden okumam lazım.

    YanıtlaSil
  5. charles dickens'ın hikayelerini çok severim. benim için yeri en özel olan büyük umutlar olsa bu hikayesini çok küçükken okumuştum bayağı da etkilenmiştim :)
    büyük umutların özelliğini de söyliyim okulda kısa bir tiyatro oyunu olarak oynamıştık, hatta ben biddy olmuştum :D

    YanıtlaSil
  6. Hakikaten Büyük Umutlar çok özel bir kitap. Güzel bir oyun olmuştur eminim.

    YanıtlaSil
  7. bu kitabın bir sürü filmini ve animasyon uyarlamasını izledim, çok sevdiğim bir hikayedir:) ama kitabını hiç okumamıştım:))

    YanıtlaSil
  8. A Christmas Carol bilgisayarda vardı ama izlememiştim, kitabı okuyunca aynı hikaye olduğunun farkına vardım,izlicem sanırım :) Gerçi Ebenezer'e de ruhlara da çok sinir oldum ama olsun.

    YanıtlaSil

Burası sukûnetin hakim olduğu, tenha bir kütüphane. İçinden geçenleri fısılda ki orada olduğunu bileyim.