27 Kasım 2011 Pazar

PİNHAN_Elif Şafak

Hemen herkesin bildiği gibi, Elif Şafak kitapları okurken akıp giden, yer yer eğlendiren ama bittikten sonra zihinde kalıcı bir iz bırakmayan cinsten.

Aşk'tan sonra yazdıklarını okumadım ama öncesinde Bit Palas'ı merakla bitirmiştim. Mahrem, Şehrin Aynaları, Baba ve Piç, Siyah Süt de yine böyle kapağını kapattıktan sonra hiç bir yere gelmedi benimle. Sadece Pinhan'ı (ve biraz da Araf'ı) okumak istiyordum.Yeni basımındaki el tasarımı hiç hoşuma gitmediği için sağda görülen ve çok daha fazla şey ifade eden kuşlu kitabı bekledim uzun süre.

Pinhan, kısaca kendini arayan bir insanın öyküsü denebilir. Bu yolda uzun bir zaman geçirdiği Dürri Baba Tekkesi ve ardından sonuca vardığı Nakş-ı Nigar mahallesi romanın temel mekanlarını oluşturuyor.

Kitapla ilgili ayrıntılı bir inceleme yapmayacağım ama belli başlı dört bölümden oluştuğunu söyleyebilirim. Toprak, hava, ateş ve su. Bu elementlerin hususiyetlerine mukabil yazılan bölümlerden sonuncusu öyle çabuk ilerledi ve kitap bitti ki bir şaşkınlık duygusu oldu bende. Elif Şafak'ın gerekli gereksiz, bol ve zengin karakterler kullanma adeti bu ilk romanından başlamış. Bu, çeşitliliği getirse de her birine gereken özeni gösterememe gibi bir duruma da yol açıyor.

Yazarın diğer romanlarında olduğu gibi, okuyucuda çok çalışıldığı için somutlaşarak metine yedirilememiş izlenimini bırakan, motif, kelime v.b. unsurlar silsilesi Pinhan'da da mevcut. Ama dozajı henüz çok yüksek olmadığından rahatsız etmiyor.

Sözün nihayetinde, Pinhan, tekrar okumaya değecek bir kitap. Sırf Dürri Baba'nın ebru yaptığı bölüm bile yeterli bunun için.

16 yorum :

  1. Aşk'a göre kat kat güzel bir roman,evet. Kalabalık karakterler beni de şaşırtmıştı.

    YanıtlaSil
  2. bu sıra Benim Adım Kırmızı'yı okumaya "çabalıyorum". Senin Şafak romanları hakkında kurduğun ilk cümlenin benzerini sanırım ben de Pamuk için - en azından okuduğum 3 romanından ikisi için - kullanacağım :))

    YanıtlaSil
  3. Elif Şafak'ın tarzını çok güzel özetlemişsiniz, Pinhan'ı merak ettim, listeme ekledim:)

    YanıtlaSil
  4. N.Narda,

    Pinhan,Elif Şafak'ın en güzel, en okunmaya değer romanı hakikaten.

    Orhan Pamuk'da ona ek olarak boğucu bir kasvet de var diyebilirim. Benim Adım Kırmızı, Cevdet Bey ve Oğulları, Yeni Hayat, Öteki Renkler ve Kar'ı okudum,kâfi geldi. :) Bir daha da çok ekstra bir durum olmadıkça okumayı düşünmüyorum kendisini.

    YanıtlaSil
  5. Eren, çok teşekkürler. Yazı amacına ulaşmış o halde.

    YanıtlaSil
  6. aşk'tan sonra hiç okumadım elif şafak... bakalım denk gelirse ve içim ısınırsa okurum :))

    YanıtlaSil
  7. sevgili Biblio,
    çok başarılıdır pinhan.
    ilk kitap ne de olsa.. nasıl özenli... mahrem de öyle bence;)

    YanıtlaSil
  8. Hamide,

    Pinhan diğer tüm kitaplarından farklı Elif Şafak'ın. Çok daha hoş.

    ezgi,

    Mahrem, enteresandı ama Pinhan'ı çok daha beğendim. Elif Şafak her zaman "fazlaca" özenli diye düşünüyorum.

    Yorumlar için çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  9. bir kere okuyup tüketilecek bir kitap bence, dönüp bir kez daha okunacak bir derinlik kesinlikle barındırmıyor...
    sevgiler,

    YanıtlaSil
  10. Yorum için teşekkürler, Elif Şafak'ın diğer kitapları için bunu söyleyebilirim ama Pinhan için değil.

    YanıtlaSil
  11. Elif Şafak Aşk'tan sonra özellikle, fazla büyütüldü. Okuyan insanlar Mevlana ve Şems'i onunla tanıdılarsa üzülürüm ki öyle görünüyor.

    Kaldıki burda bahsettiginiz bir kaç kitabını okudum. Sonuç? hani bana pek lezzet verdigini söyleyemem. Bir yazarı tanımak için okurum, yetmez yine okurum. Acaba bana ne söylüyor ne anlatmak istiyor diye..

    Açıkçası Pinhan'ı okumadım ve okumalımıyım diye düşünüyorum :)

    YanıtlaSil
  12. Aşk konusunda söylediklerinize katılıyorum. Maalesef arkası boş bilgilerden yola çıkan bu kitap fazla abartıldı.

    Pinhan'ın biraz farklı bir yeri var. Herhangi bir Elif Şafak kitabı okunacaksa bu seçilebilir diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  13. Orhan Pamuk gibi Elif Şafak sevemeyenlerdenim sanırım Orhan Pamuk Kara Kitap ile beğenimi kazansa da hala seviyorum diyemiyorum. Elif Şafak'ın İskender, Aşk ve Mahrem'ini okudum ve içlerinde en iyi Mahrem di. Pinhan'ı okumayı çok istiyorum senin beğenmen okumam için yeterli bir neden Sevgiler Canım

    YanıtlaSil
  14. Çoğu kitabını okudum, her birinde belki bir şey değişir, göremediğim birşey mi var? diyerek ama değişmedi. Orhan Pamuk'a iyi yazar diyenlere şaşkınlıkla bakıyorum.

    Elif Şafak biraz daha farklı ama fazlasıyla popülist oldu maalesef. Okuyucuya göre yazar hale geldi. Yine de Pinhan'a bir şans vermek istedim, iyi de etmişim. Pinhan hoş bir roman hakikaten. Onunla ilgili yazını merakla bekleyeceğim canım.

    YanıtlaSil
  15. Aşk çok ilgi gördü fakat itiraf etmek gerekirse beni çok bunaltan bir kitaptı ve yarısına bile gelemeden okumayı bıraktım. Elif Şafak'ın beğendiğin ve iz bırakan kitabı hangisi derseniz ''Baba Ve Piç'' derim kesinlikle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baba ve Piç ilginç ve değişikti. Ama favorim Bit Palas diyebilirim. Aşk'tan sonra yazdıklarını ise okumadım.

      Sil

Burası sukûnetin hakim olduğu, tenha bir kütüphane. İçinden geçenleri fısılda ki orada olduğunu bileyim.